سرطان در زمره ی بیماری های شایع شده ی اخیر است . بسیاری از افراد در سراسر جهان به انواع سرطان ها دچارند و شمار زیادی هم بر سر این مرض ، جان از دست داده اند .امکان دارد بارها این شعار را شنیده باشد که « پیش گیری بهتر از درمان است. »

 

 

در هر جهت ما به شما تاکید می کنیم درباره 5 توصیه ی زیر به منظور جلوگیری از ابتلا به انواع سرطان
اندکی بیندیشید :

از مصرف انواع توتون و تنباکو به شیوه های گوناگون خودداری کنید . استعمال چنین مواردی قطعاً خطر
ابلا به سرطان را به دنبال دارد. ترک این عادت کشنده ، گامی مثبت در زندگی و تندرستی آدمی به شمار       می رود . ذیلاً به چند نمونه سرطان که بر اثر مصرف دخانیات به سراغ انسان ها می آیند ، اشاره شده است "

سرطان های ریه ، دهان ، شانه ، کلیه ، لوزالمعده ، رحم ، معده و خون !

طبق تحقیقی که در یکی از دانشگاه های امریکا انجام شده ، این نتیجه به دست امده است که افزون بر 90
درصد از مرگ و میرهای ناشی از سرطان ریه مربوط به افراد سیگاری بوده است . هر یک نخ سیگار شامل معادل 60 ماده ی سرطان زاست . ضمناً جرم ناشی از دود سیگار و پیپ ، همچون یک لایه ضخیم قهوه ای رنگ ، ریه و مسیرهای هوایی را می پوشاند و همین لایه ، مواد سرطان زا را در خود نگه می دارد و موجب بقای آن ها می شود . سرطان های ریه ، دهان و مری در افراد سیگاری فاصله بگیرید ، چرا که پژوهش ها حاکی از آنند که نزدیک به 3 هزار تن غیر سیگاری در سال به علت قرار گرفتن در معرض دود سیگار و در نتیجه ابتلا به سرطان ریه ، جان می بازند !

رعایت یک برنامه غذایی سالم و متنوع را سرمشق خود قرار دهید. پژوهندگان را باور بر این است که
تقریبا 30 درصد از انواع سرطان ها با دانش تغذیه در ارتباط است . البته آن ها تاکید ورزیده اند که انتخاب غذاهای سالم و مغذی در برنامه های روزانه ی به این مفهوم نیست که شما صد در صد در مقابل سرطان محافظت می شوید ، بلکه تغذیه ی درست و اصولی به شما یاری می کند که احتمال و خطر آفرینی دچار شدن به انواع سرطان را بکاهید . پژوهشگران در پی انجام بررسی های فراوان ، در این زمینه پیشنهادهایی
دارند که بی مناسبت نیست نظری به انها بیفکنیم .

تا حدی که قادرید ، از میوه ها ، سبزی ها و صیفی ها استفاده کنید . 4 تا 5 وعده میوه و سبزی تازه در
روز مصرف نمایید . از غلات و فرآورده هایی که از ان به دست می آیند ، مثل نخود ، لوبیا ، عدس و جز اینها سود بجویید . از خوردن کلم و گل کلم و کاهو و کلم بروکلی و سویا غفلت نورزید . مطالعات حکایت از ان دارند که مواد یاد شده خطر گرفتاری به سرطان های کولون و معده را به نحو موثری می کاهند . مصرف چربی و مواد چرب را به حداقل برسانید . تا سرحد امکان از چربی گیاهی استفاده کنید به سرطان های رحم ، روده و پروستات را می افزاید .

فعال و پر تحرک باشید . ورزش را از یاد نبرید تا پیوسته وزنی طبیعی و بدنی سالم داشته باشید . انجام تمرینات ورزشی ، نرمش و فعالیت بدنی متناسب با سن و داشتن وزنی طبیعی و ایده ال ، نقش بسزایی را در جلوگیری از پیدایی سرطان به عهده دارد . با انجام فعالیت هایی از این قبیل و مهار وزن خویش ، قادر         می شوید از چاقی و اضافه وزن که منشاء بسیاری از امراض است ، پیش گیری کنید . تجربیات مزبور را    می توانید هر دفعه به مدت 3 دقیقه و دستکم 4 بار در هفته انجام دهید . شما به راحتی راه رفتن در خانه و حیاط ، به هدف مورد نظر دست یابید .

از اشعه ی مستقیم آفتاب دوری جویید :

یکی از شایع ترین و البته پیش گیری شدنی ترین سرطان ها ؛ سرطان پوست است . پرتو آفتاب یکی از دلایل عمده ی ابتلا به سرطان پوست شمرده می شود . وانگهی ، قرار گرفتن در برابر اشعه ی مجهول (ایکس) ، مواد رادیواکتیو و مجاورت با مواد شیمیایی به مدت طولانی هم بسیار موثر است . سرطان پوست ، قسمت هایی از پوست را که بیشتر در معرض نور و اشعه ی آفتاب هستند ، درگیر میکند .مثل دستان  ، چهره ، گوش ها ، پیشانی و ساعد . این گونه سرطان چنانچه زود تشخیص داده شود ، براحتی درمان شدنی است . بنابراین به نکات زیر توجه نمایید :

تا انجایی که ممکن است بین ساعات 10 صبح تا 4 بعد از ظهر که اشعه ی فرابنفش به حداکثر می رسد ، از
منزل خارج نشوید و چنانچه ناچارید ، پوست دست و صورتتان را با دستکش و کلاه محافظت  کنید . بگوشید روزهای افتابی در سیاه ی درختان یا ساختمان ها راه بروید و به مدت طولانی در معرض افتاب قرار نگیرید . از کرم های ضد آفتاب که دارای عامل محافطتی نور افتاب (اس پی اف) باشد ، استفاده نمایید . لازم به یاد اوری است که این شیوه ها صرفاً مخصوص فصل تابستان نیست و پیوسته باید مراقب پوست خود باشید تا به سرطان پوست مبتلا نشوید . 

نسبت به تغییرات بدن خود حساس و آگاه باشید : داشتن آگاهی و اطلاعات کافی دربراه ی بخش های گوناگون
بدن انسان و هم چنین نشانه های بارز امراض متفاوت و اهمیت دادن به بدن و تندرستی ، البته نه این معنی که نسبت کوچک ترین مسئله ای حساس و نگران شویم ، قادر است در پیشگیری و مداوای به موقع بسیاری از انواع سرطان به ما یاری کند

 

منبع : فصلنامه
دانستینی های سرطان شماره 13-14