30 تا 50 درصد از سرطانها با تغییرات ساده ای در زندگی قابل پیشگیری است.

مفیدترین و موثرترین توصیه ها برای پیشگیری از سرطان 3 مورد است:

1- از دخانیات پرهیز کنید:

اگر سیگار نمی کشید ، هرگز نکشید اگر می کشید همین امروز ترک کنید.

2- ورزش کنید:

فعالیت بدنی مرتبی داشته باشید.وزن خود را در حد مناسب حفظ کنید

مواظب باشید چاق نشوید.

3- به غذای خود توجه کنید :

تغذیه سالم داشته باشید.

تغذیه سالم و بهداشتی علاوه بر پیش گیری از سرطانها ، خطر سایر بیماریهای مهم مثل فشارخون بالا ، بیماریهای قلبی و عروقی و دیابت را نیزکم می کند.

در تغذیه صحیح به سه مطلب باید توجه کرد:

·     مقدار غذایی که می خوریم

·     نوع مواد غذایی

·     روش تهیه ، پخت و نگه داری غذاها

اطلاعات خود را زیادتر کنیم:

·     · پرخوری و چاقی یک عامل موثر در بروز خیلی از سرطانها مثل سرطان دستگاه گوارش، پستان ورحم است.

·     · مصرف گوشتهای قرمز و چربی ها خصوصاً چربی های حیوانی را کم کنید. این غذاها هم موجب چاقی می شود و هم خطر سرطانهایی مثل سرطان پستان ، پروستات و روده بزرگ را زیاد می کند.

·     · سبزیها و میوه ها به دلیل داشتن انواع ویتامینها ، مواد معدنی مفید ، مواد ضد سرطان و الیاف هضم نشدنی بسیار مفیدند و از پیدایش خیلی از سرطانها جلوگیری می کنند.

·     · مشروبات الکلی عامل بروز برخی سرطانها مثل سرطانهای دستگاه گوارش و حفره دهان است.

·     · برخی روشها که در گذشته برای نگه داری غذاها استفاده می شده است مثل دودی کردن (ماهی دودی) یا نمک سود کردن (قرمه گوشت ) غذاها موجب پیدایش مواد سرطان زا در آنها می شود.

·     · پختن غذاها خصوصاً گوشت ها در درجه حرارت خیلی زیاد ( کباب کردن و...) منجر به بروز برخی مواد سرطان زا درآنها می شود.

·     · نگه داری غذاها در خارج از یخچال وبرخی روشهای انبار کردن و نگه داری غیر بهداشتی موجب آلودگی میکروبی و قارچی غذاها می شود( مثل کپک زدن نان ) و سموم تولید شده در این مواد می تواند سرطانهای خطرناکی مثل سرطان کبد را موجب شود.

برای پیشگیری از سرطان

این ده نکته را از2 تا 99 سالگی جدی بگیریم:

· ورزش کنیم و فعالیت بدنی مداوم ومنظم داشته باشیم.

· وزن خود را در حد متعادل حفظ کنیم زیادغذا نخوریم و چاق نشویم.

· به جای سرخ کردن مواد غذایی در روغن از غذاهای آب پز استفاده کنیم.

· مصرف گوشتهای قرمز و چربی های حیوانی و لبنیات چرب را تا حد امکان کم کنیم و بجای آن از غذاهای گیاهی ، ماهی و مرغ پوست گرفته شده استفاده کنیم.

· اگرچه روغنهای گیاهی مثل روغن زیتون ، ذرت ، سویا ، آفتاب گردان و کنجد از سایر روغنها خیلی بهتر است اما آنها را نیز بی رویه مصرف نکنیم

· هر روز سبزی و میوه بخوریم . از غلات کامل و سبوس دار استفاده کنیم.

· مصرف غذاهای دودی ، نمک سود و انواع شوریها را کنار بگذاریم .

· غذا را خارج از یخچال نگه داری نکنیم ومدت نگه داری غذا در یخچال و فریزر هم محدود باشد.

· نوشابه ها و آب میوه های غیر طبیعی ننوشیم.

توجه داشته باشیم که خوردن تنقلاتی مثل پفک و چیپس و غذاهای آماده مثل سوسیس، کالباس و پیتزا برای همه مضر است به ویژه برای کودکان