چگونه کلسترول را کنترل کنیم؟

* ماهی:

امگا ۳ موجود در گوشت انواع ماهی بخصوص ماهی حلوا، آزاد و تون حاوی مقدار قابل توجهی کلسترول خوب است . البته روغن ماهی نیز منبع بسیار غنی این ماده است. 

* سویا:

مصرف لوبیای سویا و محصولات تهیه شده از آن (آرد سویا، آجیل سویا و شیر سویا) از تشکیل کلسترول جدید ئر خون جلوگیری می کند. مصرف روزانه ۲۵ گرم پروتئین سویا کمک بسیار خوبی در کنترل کلسترول خون خواهد بود. همچنین کسانی که در خطر ابتلا به سرطان پروستات وسینه هستند با مصرف مقداری سویا در روز می توانند تا حد زیادی از تشکیل وتکثیر سلول های سرطانی جلوگیری کنند.

* شیر و لبنیات غنی شده:

مصرف چربی های اشباع به خصوص پنیر های اشباع شده پر چرب و بستنی به شدت باعث بالا رفتن کلسترول می شود. برای کم شدن کلسترول خون می بایست حتی الامکان از لبنیات کم چرب یا بدون چربی استفاده شود.

* گوشت های قرمز فرآوری شده:

مصرف این گوشت ها مثل سوسیس و کالباس و گوشت های نمک سود ، کلسترول را بالا می برند و برای پایین آمدن میزان چربی خون بهتر است از سوسیس و کالباس تهیه شده از گوشت بوقلمون یا مرغ استفاده شود